Materiały LUT
Project Management - zarządzanie projektami w marketingu.
Częstym problemem w marketingu jest równoległe wykonywanie zbyt wielu projektów / działań bez struktury, bez priorytetów i bez zorientowania na cel, jak i problem w komunikacji z innymi działami.
Podczas programu doświadczysz i uzyskasz wiedzę na temat skutecznego prowadzenia projektów w marketingu z propozycją różnych metod zarządzania. Dowiesz się, jak lepiej planować, monitorować i kończyć projekty z sukcesem oraz jak ustalać priorytety.
Dowiedz się więcej o możliwych ścieżkach kariery powiązanych z obszarem zarządzania w marketingu i dlaczego umiejętny marketing management jest tak ważny w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej.
Marketing management obejmuje strategiczne tworzenie i wdrażanie działań marketingowych organizacji. Osoby pracujące w obszarze zarządzania marketingiem działają jako łącznicy między firmą a jej docelowym konsumentem.
Efektywne zarządzanie marketingiem jest kluczowe, ponieważ umożliwia firmom koncentrować swoje wysiłki marketingowe na osiągnięciu priorytetowych celów, takich jak:
Według raportu HubSpot 2022 State of Marketing Report, opartego na ankietach przeprowadzonych wśród ponad 1600 marketerów, niektóre z trendów, o których marketerzy i liderzy marketingu powinni pamiętać, obejmują[1]:
Marketing management wykorzystuje narzędzia marketingowe, strategie, procesy i analizy w ramach strategicznego podejścia organizacji do opracowywania i wdrażania działań marketingowych.
Znaczenie zarządzania marketingowego może się różnić w zależności od branży i celów marketingowych organizacji. Jak sama nazwa wskazuje, marketing management przejmuje funkcje kierownicze w marketingu, co może wiązać się z nadzorem nad kampaniami marketingowymi, wynikami oraz planowaniem i podejmowaniem decyzji przed, w trakcie, jak również po realizacji planów marketingowych.
Marketing management ma kluczowe znaczenie dla zdolności firmy do generowania przychodów, tworzenia marki i lepszego zrozumienia bazy klientów. Zarządzanie marketingiem ma na celu zapewnienie rentowności firmy poprzez pozyskiwanie nowych klientów, poszerzanie bazy klientów, budowanie reputacji firmy i poprawę interakcji z klientami. Niektóre podstawowe funkcje obejmują także bieżącą analizę oraz optymalizację działań i jeszcze bardziej precyzyjne dostosowywanie ich do celów firmy.
Zarządzanie marketingiem ma na celu zapewnienie spójności i kierunku kampanii lub innych działań marketingowych. Powinien być oparty na danych i funkcjonować jako strategicznie zaplanowany system, nadzorowany przez profesjonalistów specjalizujących się w kluczowych obszarach i posiadających aktualną wiedzę, doświadczenie i odpowiedni zestaw umiejętności.
Typowe obszary w strategii marketing management obejmują ustalanie celów dostosowanych do działań marketingowych, przeprowadzanie badań w celu zrozumienia docelowych konsumentów, tworzenie kampanii opartych na analizie i celach oraz utrzymywanie reputacji, jak również rozpoznawalności marki poprzez angażowanie klientów. Specjaliści ds. zarządzania marketingiem współpracują z firmą i jej bazą klientów, działając jako pomost między nimi. Aby funkcjonować jako taki łącznik, muszą być w stanie zrozumieć pragnienia i potrzeby, co wymaga przeprowadzania bieżących badań i analiz.
Jednym z podstawowych wymogów skutecznego marketingu jest wyznaczanie celów. Oto kilka powodów, dla których posiadanie celu jest kluczowe w zarządzaniu marketingiem:
Cele marketingowe mogą obejmować zarówno zwiększenie sprzedaży poprzez rozszerzenie bazy klientów, jak i znalezienie niszy rynkowej, aby lepiej zaangażować klientów.
Po ustaleniu celu marketingowego, który jest zgodny z celami firmy, nadszedł czas, aby zrozumieć rynek docelowy i konkurencję. Badania rynku obejmują analizę wzorców ekonomicznych i gromadzenie informacji o klientach. Informacje takie jak sfera zainteresowań, wykształcenie, dane demograficzne i lokalizacja mogą pomóc określić, kto kupuje produkt lub usługę i dlaczego.
Niektórymi narzędziami do przeprowadzania badań rynkowych mogą być ankiety online lub analizy internetowe przy użyciu wyszukiwarek takich jak Google. Zrozumienie konkurencji jest czasami ważniejsze niż zrozumienie docelowych konsumentów. Jeśli dowiesz się, co sprawia, że konkurencja odnosi sukcesy lub dlaczego klienci kupują od niej, możesz być w stanie powtórzyć te wysiłki dla swojej marki.
Menedżerowie ds. marketingu wykorzystują badania do opracowywania ukierunkowanych i skutecznych kampanii marketingowych. Takie osoby realizują i zarządzają kampanią oraz koordynują jej elementy. Koncepcja, proces, odpowiednia komunikacja i wezwania do działania jest ważne dla pozyskiwania klientów w kampaniach marketingowych.
Po opracowaniu planu kampanii nadchodzi czas na jej uruchomienie. Korzystając z analiz i danych zebranych podczas fazy badawczej, menedżerowie marketingu znajdują dokładny dzień, a nawet godzinę, rozpoczęcia kampanii. Czas ten zależy od rodzaju kampanii (np. kampania w mediach społecznościowych, kampania drukowana, wydarzenie itp.), nawyków i zachowań grupy docelowej oraz kanałów wykorzystanych do uruchomienia kampanii.
Koordynowanie kampanii obejmuje śledzenie wskaźników i analizowanie wyników, aby można było wprowadzać zmiany po drodze, a także posiadanie danych po zakończeniu kampanii na potrzeby przyszłych działań marketingowych. Szukaj wzorców, kontaktuj się z zespołem marketingowym i wiedz, kiedy wprowadzić zmiany.
Oprócz zamykania sprzedaży i pozyskiwania nowych klientów, budowanie relacji jest kluczowe w zarządzaniu marketingiem. Dobre relacje z klientami mogą przedłużyć żywotność marki i budować reputację. Utrzymanie klienta powinno być wplecione w działania marketingowe, aby stworzyć lojalnych konsumentów na całe życie.
Jak to zrobić?
Stwórz personę kupującego na wczesnym etapie działań marketingowych, ale zrozum, że potrzeby i pragnienia tej osoby mogą się zmieniać i zmieniać w przyszłości. Rozwój i zmiana pożądanych docelowych konsumentów jest ważna dla sukcesu firmy.
Menedżerowie ds. marketingu wykorzystują metody budowania relacji z odbiorcami, takie jak storytelling, interaktywne wiadomości e-mail, bezpłatne treści, takie jak posty na blogu lub infografiki, oraz ankiety w mediach społecznościowych. Zaangażowanie klienta prowadzi do umacniania relacji w działaniach marketingowych, więc menedżerowie zawsze szukają sposobów na zaangażowanie i nawiązanie kontaktu z docelowymi konsumentami.
Stanowiska związane z zarządzaniem marketingiem można znaleźć w większości branż, które wymagają działań marketingowych w celu generowania przychodów i budowania marki. Wynagrodzenie kierownika ds. marketingu może się różnić w zależności od stanowiska, lokalizacji, kwalifikacji i branży, w której pracuje.
Zapoznaj się z poniższymi tytułami stanowisk, aby rozpocząć badanie możliwości rozwoju Twojej kariery kariery w obszarze marketing management. Dane dotyczące średniego wynagrodzenia pochodzą z Glassdoor, (stan na styczeń 2023 r.), i obejmują szacunkowe wynagrodzenie podstawowe oraz dodatkowe wynagrodzenie, takie jak premie, prowizje i udział w zyskach.
Kierownik ds. marketingu
Kierownicy ds. marketingu opracowują strategie dla firm i pomagają identyfikować rynki docelowe w oparciu o produkt lub usługę. Nadzorują kampanie i inne działania marketingowe, wykorzystują wskaźniki do pomiaru skuteczności planów marketingowych i współpracują z osobami z działu marketingu, specjalistami ds. sprzedaży reklam, działem finansowym i innymi osobami w celu koordynowania i finansowania kampanii marketingowych.
Średnie roczne wynagrodzenie (USA): 75 594 USD[2]
Menedżer mediów społecznościowych
Menedżerowie ds. mediów społecznościowych tworzą treści dla sieci społecznościowych w oparciu o cele marketingowe firmy. Mogą oni wykorzystywać wskaźniki mediów społecznościowych do kierowania wysiłków podczas monitorowania i mierzenia wydajności postów. Menedżerowie ds. mediów społecznościowych są odpowiedzialni za angażowanie klientów i utrzymywanie marki firmy za pośrednictwem sieci społecznościowych.
Średnie roczne wynagrodzenie (USA): $52,044[3]
Brand manager
Brand managerowie opracowują i realizują strategie marki dla organizacji, dla których pracują, oraz wdrażają taktyki mające na celu osiągnięcie celów biznesowych marki. Zadania obejmują bycie na bieżąco z trendami marketingowymi i działaniami konkurencji, rozwijanie narracji i zasobów marki oraz pomoc w zarządzaniu kampaniami marketingowymi. Brand managerowie mogą współpracować z zespołami marketingowymi, sprzedażowymi i kreatywnymi, aby zapewnić angażujące doświadczenie marki docelowym odbiorcom.
Średnie roczne wynagrodzenie (USA): 75 512 USD[4]
Dyrektor ds. marketingu
Dyrektor ds. marketingu to stanowisko kierownicze, którego zadaniem jest podejmowanie decyzji na wysokim szczeblu dotyczących działań marketingowych firmy. Stanowisko to zarządza wszystkimi kampaniami reklamowymi i mierzy wskaźniki, takie jak zwrot z inwestycji (ROI), aby określić skuteczność działań marketingowych i wprowadzić zmiany w razie potrzeby. Dyrektor ds. marketingu zazwyczaj pracuje powyżej kierownika ds. marketingu i innych ról w dziale marketingu.
Średnie roczne wynagrodzenie (USA): $201,996[5]
Chief Marketing Officer (CMO)
CMO to dyrektorzy korporacyjni, którzy opracowują plany i strategie marketingowe, które zwiększą sprzedaż firmy. Rola ta koncentruje się na przyszłości firmy oraz na tym, jak i gdzie umieścić działania marketingowe, aby przyniosły korzyści firmie teraz i w dłuższej perspektywie. CMO zazwyczaj podlega dyrektorowi generalnemu lub dyrektorowi operacyjnemu.
Średnie roczne wynagrodzenie (USA): 401 259 USD[6]
Aby pracować w zarządzaniu marketingiem, warto zdobyć wykształcenie wyższe w dziedzinie marketingu lub pokrewnej dziedzinie i zdobyć doświadczenie zawodowe w marketingu, biznesie, reklamie lub podobnych dziedzinach. Ponieważ kariera w szeroko rozumianym marketing management to z reguły stanowiska kierownicze wyższego szczebla, może być konieczne ukończenie dodatkowych szkoleń lub studiów podyplomowych i zdobycie kierowniczego doświadczenia zawodowego w marketingu, aby awansować na niektóre stanowiska, takie jak CMO.
Większość stanowisk związanych z zarządzaniem marketingiem wymaga tytułu magistra w dziedzinie marketingu lub pokrewnej dziedzinie biznesu.
Podczas zdobywania dyplomu możesz rozważyć wzięcie udziału w dodatkowych kursach dotyczących zachowań konsumenckich, public relations, informatyki i badań marketingowych. W zależności od uczelni, możesz specjalizować się w konkretnym obszarze marketingu. Niektórzy studenci mogą odbyć staż podczas zdobywania dyplomu, co zapewnia praktyczne możliwości uczenia się, które wzbogacają CV. W niektórych przypadkach firmy mogą zatrudniać stażystów po ukończeniu studiów, więc jest to świetna okazja do rozważenia, jeśli twój program studiów tego nie wymaga.
Twój program studiów powinien wyposażyć Cię w wiele istotnych umiejętności technicznych i zawodowych. Pamiętaj, aby zbadać umiejętności, których pracodawcy szukają u lidera marketingu. Dla przykładu, dane zebrane przez ZipRecruiter z tysięcy rzeczywistych opisów stanowisk kierowników ds. marketingu pokazują, że 10 najczęściej pojawiających się umiejętności to[7]:
Dodatkowe umiejętności, które należy traktować priorytetowo, obejmują: systemy zarządzania treścią (CMS), umiejętności zarządzania reklamą cyfrową, optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek (SEO), zarządzanie relacjami z klientami (CRM), testowanie A/B, analitykę internetową, kreatywność, umiejętności organizacyjne i rozwiązywanie problemów.
Zdobywanie doświadczenia w marketingu może być świetnym sposobem na wykorzystanie umiejętności i wiedzy zdobytych podczas studiów oraz dodatkowych kursów, które ukończyliście. Pracodawcy chcą widzieć, że posiadacie doświadczenie z pierwszej ręki we wszystkich aspektach marketingu, reklamy i kierowania zespołem. Doświadczenie pokazuje biegłość zarówno w umiejętnościach technicznych, jak i osobistych. Posiadanie profesjonalnych referencji może również pomóc w znalezieniu pracy w obszarze zarządzania marketingiem.
Oto cztery strategie zdobywania początkowego doświadczenia w marketingu:
zdobycie pracy w marketingu na poziomie podstawowym,
Certyfikaty i świadectwa mogą zwiększyć Twoje szanse na zatrudnienie w obszarze zarządzania marketingiem poprzez wykazanie się biegłością w określonych kluczowych umiejętnościach poszukiwanych przez pracodawców. Certyfikaty te są dostępne dla różnych stanowisk, branż i specjalności w ramach zarządzania marketingiem.
Dołączenie do profesjonalnej organizacji marketingowej, takiej jak Polskie Stowarzyszenie Marketingu (SMB) lub Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej (SAR), może zaoferować kilka korzyści, takich jak:
Marketing management pełni coraz większą rolę w organizacjach nastawionych na rozwój. Bez zoptymalizowanych działań marketingowych nawet najlepsza usługa, bądź produkt będą miały ogromne trudności w zdobyciu przewagi konkurencyjnej na coraz bardziej nasyconym rynku. Jedynie łut szczęścia może sprawić, by taka organizacja odniosła sukces, a wiemy nie od dziś, że szczęście bywa zmienne. Dlatego też warto wziąć sprawy w swoje ręce, kontrolować narrację i skorzystać z najnowszych osiągnięć technologicznych pozwalających na coraz lepsze zarządzanie marketingiem.
Odpowiadając na potrzeby rynkowe i powiększające się możliwości technologiczne, stworzyliśmy na Lazarski University of Technology program wzmacniający kluczowe kompetencje w obszarze zarządzania marketingiem w kontekście zarządzania projektami. Zachęcamy do zapisów.
Źródła artykułów
1.US Bureau of Labor Statistics. “Career Outlook Handbook: Advertising, Promotions and Marketing Managers, https://www.bls.gov/ooh/management/advertising-promotions-and-marketing-managers.htm.” Accessed January 20, 2023.
2.Glassdoor. "Marketing Manager Overview, https://www.glassdoor.com/Career/marketing-manager-career_KO0,17.htm." Accessed January 20, 2023.
3.Glassdoor. “Social Media Manager Salaries, https://www.glassdoor.com/Career/social-media-manager-career_KO0,20.htm.” Accessed January 20, 2023.
4.Glassdoor. “Director of Marketing Salaries, https://www.glassdoor.com/Career/director-of-marketing-career_KO0,21.htm.” Accessed January 20, 2023.
5.Glassdoor. "Brand Manager Salaries, https://www.glassdoor.com/Salaries/brand-manager-salary-SRCH_KO0,13.htm." Accessed January 20, 2023.
6.Glassdoor. “Chief Marketing Officer Salaries, https://www.glassdoor.com/Career/chief-marketing-officer-career_KO0,23.htm.” Accessed January 20, 2023.
7.ZipRecruiter. "Marketing Manager Must-Have Resume Skills and Keywords, https://www.ziprecruiter.com/Career/Marketing-Manager/Resume-Keywords-and-Skills." Accessed January 20, 2023.
Materiał powstał na bazie Coursery
Najnowsze
UCZELNIA ŁAZARSKIEGO
ul. Świeradowska 43
02-662 Warszawa
+48 22 54 35 430
NIP: 527 02 09 936
Projekt i wykonanie: Studio Kreatywa