Materiały LUT
Zarządzanie zmianą w organizacji
Poznaj skuteczne strategie zarządzania zmianą w organizacji i jej otoczeniu. Zyskaj trwałą konkurencyjność - ten program dostarczy Ci nie tylko wiedzę teoretyczną, ale da też narzędzia do zarządzania procesem zmiany oraz pokaże metody przekształcania energii zespołu w skuteczne działanie.
Program pomoże Ci zadbać o własny dobrostan w przechodzeniu przez zmiany w organizacji, dostarczy nie tylko wiedzy teoretycznej, ale sposobów na uczenie się akceptacji i ukierunkowanie energii na działanie. Dostarczy Ci również wiedzy i mechanizmów ułatwiających wdrażanie zmiany w organizacji.
Dowiedz się, czym jest proces zarządzania zmianą, kto z niego korzysta oraz jakie są rodzaje ról, wynagrodzeń i certyfikatów związanych z obszarem change management.
Proces zarządzania zmianą jest dziś wyraźnym punktem w ekosystemie niemalże każdej firmy. Biorąc pod uwagę dynamiczny postęp technologiczny, digitalizację, postępującą transformację cyfrową i potrzebę implementacji nowych, często innowacyjnych rozwiązań, firmy i organizacje muszą stale wprowadzać zmiany i optymalizować swoje praktyki, aby procesy biznesowe były wydajne i opłacalne.
Zmiany te wymagają skutecznej strategii, planowania i zarządzania, za które odpowiedzialni są specjaliści lub menedżerowie ds. zarządzania zmianą. Praca w change management wymaga doskonałych umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętności interpersonalnych i zamiłowania do wyzwań. Jeśli lubisz współpracować z innymi, rozwiązywać wypełnione wyzwaniami sytuacje i zarządzać projektami, to odpowiedzialność za proces zarządzania zmianą może być dla ciebie satysfakcjonującym wyborem kariery.
W poniższym tekście dowiesz się więcej o tym, czym właściwie jest zarządzanie zmianą, jak działa proces zarządzania zmianą i jakie są jego rodzaje. Zapoznasz się również z potencjalnymi ścieżkami kariery w tej dziedzinie. Dowiesz się również, jak zacząć i jak się rozwijać. Poznasz też kilka sugerowanych programów edukacyjnych, które mogą Ci pomóc zdobyć umiejętności przydatne w pracy już dziś.
Zarządzanie zmianą to proces, który firmy i organizacje wykorzystują do wdrażania zmian poprzez tworzenie i dostarczanie skutecznych strategii transformacyjnych. Obejmuje on przegląd powodów zmian, wdrażanie zmian i pomaganie ludziom w dostosowaniu się do tych zmian. Może to być struktura personelu, wprowadzenie nowej technologii, redukcja kosztów, zwiększenie zysków lub kombinacja tych czynników w celu osiągnięcia pożądanego celu.
Typowe sytuacje, w które wymagają aktywowania procesu wprowadzania zmiany i efektywnego zarządzania ją obejmują:
Proces zarządzania zmianą odnosi się do etapów związanych ze strategią zarządzania i jej wdrażaniem. Posiadanie strategii i kroków pomaga transformacjom odnieść sukces i zapewnić, że wszystkie czynniki są brane pod uwagę.
Na przykład wdrożenie nowej technologii w firmie nie będzie wiązało się tylko ze zmianą samej technologii. Może mieć wpływ na poziom zatrudnienia, wymagać zmian strukturalnych, nowych działań rekrutacyjnych, a nawet zwolnień. Może wiązać się ze znacznymi środkami na szkolenia i wpływać na koszty biznesowe. Procesy zarządzania zmianą są wszechstronne.
1. Przygotowanie do zmian.
Ten krok obejmuje zrozumienie niezbędnych zmian i przygotowanie pracowników i interesariuszy na to, co ma nadejść. Jest to ważna część procesu, zapewniająca, że menedżer ds. zmian wspiera personel we wszelkich obawach i zarządza oporem poprzez komunikowanie procesu i uzyskiwanie akceptacji ze strony pracowników.
2. Tworzenie wizji zmian.
Ten etap polega na stworzeniu strategii osiągnięcia transformacji, gdy interesariusze zgodzą się na zmianę. Osoby zaangażowane ustalają cele, delegując kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) i zadania odpowiednim stronom. Zespół ds. zarządzania zmianą opracowuje plany uwzględniające możliwe problemy i pomaga wszystkim zrozumieć ich rolę w zarządzaniu procesami na każdym poziomie.
3. Wdrożenie zmian.
Ten krok wprowadza plany zmian w życie. Doskonałe zarządzanie i komunikacja są tutaj kluczowe, a menedżerowie ds. zmian muszą upewnić się, że wszyscy wykonują swoje obowiązki, a pracownicy są nadal zadowoleni i wzmocnieni, aby zapewnić, że wszystko przebiega sprawnie.
4. Wprowadzanie i utrwalanie zmian.
Po wprowadzeniu zmian ważne jest, aby upewnić się, że transformacja została wprowadzona, aby pracownicy nie wrócili do starych sposobów. Ten krok zapewnia istnienie systemów do szkolenia personelu i wyjaśniania nowych struktur, przepływów pracy i nagród.
5. Przegląd i analiza.
Ostatni etap procesu jest ważny, aby upewnić się, że zmiany są kontynuowane i przynoszą korzyści. Menedżerowie ds. zmian sprawdzają, co zadziałało, a co nie, aby wprowadzić odpowiednie poprawki.
Tak jak zmiana może przybierać różne formy, tak samo istnieją różne podejścia do procesu zarządzania zmianą. Cztery główne typy zmian obejmują następujące:
1. Przewidywanie
Zmiana antycypacyjna ma miejsce, gdy organizacja wprowadza proces zarządzania zmianą w odpowiedzi na coś, co ma się wydarzyć. Na przykład obawy środowiskowe lub nowe trendy, które organizacja chce wykorzystać, mogą spowodować, że interesariusze będą przewidywać potrzebę zmian.
2. Reaktywne
Zmiana reaktywna ma miejsce w odpowiedzi na wydarzenie, które ma wpływ na firmę. Mogą to być nowe regulacje branżowe lub zmiany związane z pandemią, taką jak Covid-19.
3. Przyrostowe
Zmiana przyrostowa to seria zmian, zwykle na poziomie mikro, które składają się na szersze zmiany ogólne. Przykłady obejmują wdrożenie systemu nagród, wprowadzenie nowych elastycznych zasad pracy lub zmianę godzin pracy.
4. Strategiczne
Zmiany strategiczne są wprowadzane na wyższym poziomie i mają wpływ na całą organizację. Przykładem może być zmiana przywództwa lub struktury organizacyjnej.
Ostatni etap procesu zarządzania zmianą jest ważny, aby upewnić się, że zmiany są kontynuowane i przynoszą korzyści. Menedżerowie zmian sprawdzają, co zadziałało, a co nie, aby wprowadzić odpowiednie poprawki.
Dlaczego warto wybrać karierę w zarządzaniu zmianą?
Stanowiska związane z zarządzaniem zmianą oferują wyzwania, elastyczność i doskonałe perspektywy zatrudnienia. Według US Bureau of Labor Statistics (BLS)[1], liczba miejsc pracy w analityce zarządzania, w tym stanowisk związanych z procesem zarządzaniem zmianą, wzrośnie o 11% w latach 2021-2031, dodając 101 900 nowych miejsc pracy rocznie przez całą dekadę. Menedżerowie ds. zmian zazwyczaj pracują w organizacji lub niezależnie w charakterze konsultantów.
Różne rodzaje pracowników w organizacji mogą być częścią zespołu zarządzania zmianą, w zależności od firmy.
Mniejsze firmy mogą mieć tylko jedną lub dwie osoby przypisane do tych obowiązków, podczas gdy większe firmy mogą zatrudniać duży zespół z określonymi rolami. Specyfika tego obszaru pozwala na podjęcie zatrudnienia w każdej części świata, np. w Stanach Zjednoczonych.
Przykłady konkretnych stanowisk związanych z zarządzaniem zmianą i ich średnie podstawowe wynagrodzenia w USA, według Glassdoor:
Rozważając karierę jako menedżera ds. zmian, będziesz potrzebować doświadczenia, najlepiej wykształcenia wyższego i dalszych kompetencji oraz certyfikatów potwierdzających Twoje kwalifikacje.
1. Uzyskanie wykształcenia wyższego
Aby rozpocząć karierę w zarządzaniu zmianą, minimalnym wymogiem będzie zazwyczaj chociażby podstawowe wykształcenie na poziomie licencjata w dziedzinie związanej z biznesem, takiej jak MBA na w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego (LINK https://ckp.lazarski.pl/mba/), zasoby ludzkie lub psychologia pracy i organizacji.
2. Rozważ uzyskanie certyfikatu
Oprócz wykształcenia wyższego, wszelkie certyfikaty lub kursy z zakresu zarządzania projektami lub zarządzania zmianą mogą wzmocnić twoje CV i zweryfikować twoje umiejętności oraz wiedzę w tej dziedzinie. Dostępnych jest wiele profesjonalnych certyfikatów dotyczących obszaru change management. Mogą one zwiększyć Twoje szanse na zatrudnienie, zwłaszcza jeśli nie masz dużego doświadczenia.
Możesz także uczestniczyć w profesjonalnych programach certyfikacyjnych i kursach zaprojektowanych w celu poprawy umiejętności zarządzania zmianą. Niektóre z nich obejmują:
3. Zdobycie doświadczenia zawodowego
Doświadczenie jest niezbędne do pracy w koordynowaniu procesu zarządzaniu zmianą. Wielu profesjonalistów przechodzących do tej dziedziny ma doświadczenie na co najmniej średnim stanowisku kierowniczym, gdzie uczą się, jak zorganizowana jest firma i jak zarządzać zespołami. Możliwe jest również znalezienie pracy jako agent zmiany, co może pomóc w awansie i zdobyciu wiedzy oraz doświadczenia w zarządzaniu zmianą.
4. Rozważ studia magisterskie i podyplomowe.
Aby naprawdę wybić się ponad konkurencję na stanowiskach związanych z zarządzaniem zmianą, warto rozważyć zdobycie tytułu magistra. MBA to świetna opcja, podobnie jak studia magisterskie z psychologii organizacji. Niektóre uczelnie oferują studia magisterskie z zakresu zarządzania zmianą.
Praca polegająca na koordynowaniu procesu zarządzania zmianą może być ekscytująca, satysfakcjonująca i zróżnicowana z ponadprzeciętnymi perspektywami zatrudnienia.
Rozpocznij swoją karierę od Programu Zarządzanie Zmianą w organizacji na LUT, aby poznać i zrozumieć specyfikę tego obszaru, jak również po to, aby poszerzyć swoją wiedzę.
Tekst powstał na bazie materiałów z Coursery
Źródła artykułów
1. US Bureau of Labor Statistics. “Occupational Outlook Handbook, Management Analytics, https://www.bls.gov/ooh/business-and-financial/management-analysts.htm.” Accessed February 10, 2023.
2. Glassdoor. “Change Management Analyst Salaries, https://www.glassdoor.com/Salaries/us-change-management-analyst-salary-SRCH_IL.0,2_IN1_KO3,28.htm.” Accessed February 10, 2023.
3. Glassdoor. “Change Manager Salaries, https://www.glassdoor.com/Salaries/us-change-manager-salary-SRCH_IL.0,2_IN1_KO3,17.htm?clickSource=searchBtn.” Accessed February 10, 2023.
4. Glassdoor. “Organizational Development Consultant Salaries, https://www.glassdoor.com/Salaries/us-organizational-development-consultant-salary-SRCH_IL.0,2_IN1_KO3,40.htm?clickSource=searchBtn.” Accessed February 10, 2023.
5. Glassdoor. “Organizational Consultant Salaries, https://www.glassdoor.com/Salaries/us-organizational-consultant-salary-SRCH_IL.0,2_IN1_KO3,28.htm?clickSource=searchBtn.” Accessed February 10, 2023.
6. Glassdoor. “Organizational Change Manager Salaries, https://www.glassdoor.com/Salaries/us-organizational-change-manager-salary-SRCH_IL.0,2_IN1_KO3,32.htm?clickSource=searchBtn.” Accessed February 10, 2023.
Najnowsze
UCZELNIA ŁAZARSKIEGO
ul. Świeradowska 43
02-662 Warszawa
+48 22 54 35 430
NIP: 527 02 09 936
Projekt i wykonanie: Studio Kreatywa